Vezetés:
1. világkép
Vállalat vezetés hatásai a környezetére
Karrier: azt gondolják, hogy felfelé menetelt jelent, de ez nem biztos, ma már más.
Vezető elképzelések, lehet olyan ami elképzelhetetlen, sok ötlet amiről azt gondoljuk nem valós. A feketehattyú: olyan, amit addig nem hiszed el amíg nem látod.
Miket vezet? Milyen folyamatai vannak?
Felelősség: a vezetőnek van valamilyen felelőssége. Felelősség fogalma merül fel
2. Világkép
Lojalitás, ki kihez?
Vezető dönt és beszél. Mit jelent a döntéshozás, ki a döntésképes? Miért tologatjuk a döntéseket? A biztonságos világot szeretjük. A jövőt nem tudjuk kiszámítani. Bizonytalansággal kell együtt élni. Ellenőrizhetetlenek, de szeretnék programozhatóvá tenni.
Ellenőrizhetőség lényege
Tudástérkép , 12 lecke a tananyag. 24 kulcsfogalom.
Peter Drucker, Charles Handy, Henry Mintzberg, Daniel Pink, C.K. Prahalad, Ridderstrale - Nordström. Művek, könyvek, témák amiket felsorolt, beszélt róluk.
Manuális munkás: produktivitásának vizsgálata. Tudással dolgozik aki tanult, mindaz amit tudunk a 20. Században az emberekről, nem működik. Hatékonyabban kellene dolgozni, mindaz amit tudunk a vezetésről, a szervezetről, az a 20 századi elképzelésből ered, ami már elavult.
A hegy alján, közép és tetején is mást látunk. Gary Hamel szerint nincs egyetlen helyes, nincs egy mód, nem lehet megmondani, hogy mi a recept arra miként legyen vezető valaki. A szervezet számára nincs egyetlen helyes út. Vállalatban drámai hősöket látunk, minden ilyen helyzetben a kiutat keresik. Az egész szocializáció azt hordozza, neked kell elsőnek az egyetlen jót mondani, és ott a valóság, amikor felmerül, mi a helyes, pl elbocsátás helyzete. Tele van a dilemmával a döntő. Melyik a helyes út? Az üzleti élet tele van dilemmával. Lehet ezekkel spekulálunk, jobban járunk, mint ha keresnénk az egyetlen jó megoldást. Mert nincs mindennek egyetlen jó megoldása. Valahogy lefesteni próbáljuk meg, nem definiálni a fogalmakat, gondolatokat. Fontosabb, hogy gondolkodni kezdjük el a dolgokon.
Két lényeges kulcsszó: paradigma és új fogalmak.
Az üzleti világra úgy gondolják a funkysok, hogy egy új játék. Vadiúj játék vadiúj szabályokkal. Változás, amikor a vezető más szerepekben is feltűnhet. Ekkor a sokféleség keveredik a vezetőben. Másik változás, hogy nem olyan a világ mint volt, túl drága az alkalmazott, egyre kevesebb ember kell. Nem biztos hogy munkahelyünk van hanem munkaterünk van.
Mit lát a vezető? Milyen ablakon keresztül látjuk a világot? Félig tele vagy félig üres? Ha mást akarok látni, máshová néző ablakra van szükségem. Kérdés mit fogadunk el paradigmának, mit tekintünk a megfelelő ablaknak.
A paradigma azért az, mert valaki azt mondta, vagy mert te ezen keresztül úgy látod ahogy te tudod. A saját képeid alapján indulsz el. Gondolkodási keret, mindenkinek a sajátja, meghatározza a fogalmakat is amik által mi gondolkodunk. Az új fogalmak nem mindig férnek be a mi keretünkbe.
Rejtvényfejtő csődje, amikor nincs egyetlen helyes megoldás. a régi paradigma már nem alkalmas. Képleteket oldogatunk meg, e nélkül nem megy az élet, nem tudunk folyton változással foglalkozni. Nem kell mindenkinek kreatívnak lennie. Kényelmi világ ahol képletek vannak. És ha valami eltérő van, nem biztos, hogy jól nézzük, de akkor állandóan változni kell az ablaknak, és ha kiseperünk mindent, megjelennek a nagy veszteségei a változásnak. Ezért foggal körömmel ragaszkodni kezd.
Korszakok, három markáns korszak, sok olyan vezető van aki ezekben él. Nem az a kérdés kinek van igaza, hanem a sokféle szempont. B- korszak: birtoklás, olyan korszak, ahol az alap, hogy a dolgokat birtokoljuk, a földet, tulajdont bekerítjük. Minél több alkalmazott, nagyobb csarnok nagyobb gazdagság. Szabadalom korszaka, titkolni a tudást, értékem a tudásom..
T-korszak, E- korszak.
b*korszak” * birtoklás
-Adam Smith világképe
-a gazdaságban is, mint a
természetben, belsı rend van
-titkolni a tudást
„t*korszak” – tervezés,
tipizálás
-Taylor világképe
-elkülönült funkciók
-megvédeni (és ha lehet eladni)
a tudást
„e*korszak” – alkimisták
hálózata
-Charles Handy világképe
-„ott lenni” a hálózatban
-megosztani a tudást
Új fogalmak tolakodása: tanulás olyan mint a piramis építés. Ráépül még még még… Nem így néz a valóságban, ezzel csak lemarad az ember. Új dolgokat úgy jegyez meg az ember, ha régi dolgokat elfelejt.
A tudásgyarapítás lényeges.
Funky business: munkaerő amivel másként kell bánni. Ez a 1,3 nem biztos hogy így fog működni.
Változtak dolgok.
Mi is a status quo? Miért nem cseréljük le, mert olyan kényelmes. Rabság, ami kiszámítható, ezért ragadunk le, mert biztonságos. Akármilyen pocsék, nem mondanak le róla. Mert ezzel tudtam működni.
A paradigma váltás, ablakcsere -- radikális ablakcsere
Hajlandóak a változásra -- Merck gyógyszergyár. Sok új gyógyszere van, le is védi. Majd a 90’ éveknél, felvárásoztak olyan cégeket amik generikusak.
A Sony példája- hardvergyártó cég. Felvásároltak egy filmcéget, eredeti termékeket kiszolgáló cég.
Hogyan kezelni a családi vállalkozások generáció váltását?
Paradigma váltás hoz új fogalmakat.
Babysitter? Mi is ez, nincs rá magyar szó…
Üzleti életben: eltűnt az álló célpont - nem úgy kellett megtölteni a puskát már hogy meg kell állni töltögetni, megjelent a hátul töltős fegyver. Lehetetlen a tervezés. Hozunk egy döntés, erre megyünk hozunk másikat, arra megyünk, ha ragaszkodunk az állócélponthoz, nem tudunk mit kezdeni.
A fogoly dilemma. Ha meg van az ablakcsere, akkor ahhoz az kell hogy az új kereteket és új fogalmakat alkalmazza. Inkább bebillenünk egy normál időszakba. És jön újra a piramis.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése